Wednesday, October 15, 2008

bebelan saya mengenai pendidikan

saya kini bercuti semester. Merayakan kejayaan menjadi pelajar semester pertama. Its not a good semester actually nor a bad one juga. Its kinda balance I must say. Saya berjumpa kawan2 baru yang ratio sengalnya menepati standard kebebalan saya [hi yon gemok man ali meg nad samsul poji mat sat]. Saya diprovidekan dgn dos dos muak belajar yang seringkali mak persoalkan. Saya bertemu kekasey hati baru disini [si keding!]. Menikmati adegan adegan "high" yang boleh dikatakan agak kebaratan. Well its enogh to say that im enjoying my student life fairly and equally. Err…. Wait… nopt. Saya ingin tukar phrases sebelom ini: . Well its enogh to say that im enjoying my MALAYSIAN student life fairly and equally.

Saya menukar phrasa berkenaan bukan kerana ingin memperbanyakkan jumlah perkataan di perenggan pertama apatah lagi cuba beraksi cool dalam penulisan,tidak. Sama sekali tidak. namun saya menukarnya kerna bersebab.

Saya menambah perkataan MALAYSIAN pada pharasa tersebut kerana sepanjang semester pertama saya, saya menjalani kehidupan pelajar universiti sperti seorang pelaajr yang dikehendaki oleh kerajaan Malaysia.

Pada pemerhatian saya, system pendidikan tinggi Malaysia tidak kurang cacat celanya namun perlu usaha yang perlu dijalankan, yang patot dirungkaikan semula agar system pembelajaran mahupun gaya hidup pelajar universiti tempatan dapat dinikmati seadanya.

Terdapat beberapa kekurangan yang jika difikirkan secara kritikal menampakkan system pendidikan peringkat tinggi Malaysia bertindak tidak lebih dari sebuah sekolah untuk pelajar berusia 20'an yang sudah malu untuk memakai seluar hijau dan lmenyemat lencana sekolah di sisi kocek. Ya,… universiti di Malaysia pada pandangan saya beraksi hanya seakan sebuah sekolah. Mengapa? Umm ini kerana universiti pada dasarnya melahirkan pemikir. Pemikir2 yang melampaui batas masa jangka hidupnya. Nietsche mula berfikir mengenai kesongsangan akhlak dan natijah pada agama ketika menuntut di universiti. Hawking mengkaji dan menemui teori2nya ketika beliau mengadakan kajian demi kajian di dalam makmal universitinya. Ini menunjukkan yang universiti pada dasarnya melahirkan pemikir. Namun, universiti di Malaysia tidak melahirkan pemikir. Namun sebaliknya melahirkan pekerja. Sebarang penemuan penemuan baru tentang apa sahaja dikendalikan oelh pihak pihak lain yang tidak kena mengena dengan universiti tempatan. Say… penemuan dan penyelidikan tentang tomato hidroponik ditemui dan diselengarakan oleh pihak mardi dan bukannya dibawah pengawasan universiti putra/pertanian Malaysia. Mengapa hal ini berlaku? Kerana universiti putra ditugaskan melahirkan pekerja mardi, bukannya mengatasi pihak mardi dalam sebarang aktiviti projek perkebunan mahupun perladangan tomato n other sayur2an. Ya ya ya, Cambridge juga tidak melahirkan peguam dibawah label syarikat guaman Cambridge and co. begitu juga mit tidak mencipta program perisian komputernya yang sendiri namun harus diingat projek windows95 dikepalai dan hampir 80% rakan projeknya adalah pelajar2 universiti mit tersebut.

Di Malaysia, para graduasi berbagai bidang tidak mempunyai sebarang teori baru. Mereka hanya mempunyai skrol yang menyatakan: si polan bin si polan [put your name there]lulus dalam pengajiannya dan mendapat gpa 3.76 [wow!] dan dgn ini dianugerahkan dengan sebijik skrol dan syarikat syarikat berstatus multimedia silalah mengambil pekrja baru lagi segar ini dan tempatkan beliau pada department yang sesuai, dapatkan beliau sebuah bilik pejabat ditemani sekretari cantek yang don't even mind to be his 2nd wife, agar segala ilmu yang dipelajarinya dapt dipraktikkan. [bluwekk]

para graduasi universiti tempatan disediakan dengan keupayaan untuk bekerja, bukan untuk me-reka, memperkasakan dan memperkayakan keupayaan otak mereka dalam bentuk yang kritis. Ini amat menyedihkan. Sungguh menyedihkan kerana jika hal ini berterusan, satu2nya pemikir yang hebat di Malaysia akan selamanya menjadi milik zultech yang tinggal di rawang dalam sebuah trailer kecil yang berkeupayaan mererekacipta kereta eletrik. Ahhaaha

universiti tempatan saya lihat gagal untuk melahirkan Malaysian yang moden, Malaysian yang petah berkritikal thinking. Apatah tidak, para pelajar2 universiti tempatan hanya belajar perkara2 asas, dibebani dengan ilmu ilmu lapuk yang tidak penting buat mereka at all. ya saya diajar tentang tamadun islam namun apa yang saya ingin pelajari adalah punca dan sebab tamadun islam jatuh merudum, bukannya mempelajari smester demi semester tentang keagungan tamadun islam yang mencipta ballista on and on and on. Sigh. Ya, saya diajar tentang system teknologi maklumat, namun bukannya tentang apa itu mouse, apa itu printer, apa itu hardisk blablabla. saya ingin pengajaran secara praktikal bukannya mempelajari bagaimana mahu membuka akaun emel yang baru. D'oh.

Pernah dengar penyataan ini: graduan hari ini bakal melahirkan pemimpinhari esok? Tentu anda pernah dengar. Percaya tentagnya? Pada saya: hell no! bagaimana mahu melahirkan pemimpin dari kalangan graduan jika di kala sedang menuntut ilmu di universiti tempatan, para pelajar dilarang sama sekali untuk berpolitik. Saya tidak setuju dengan langkah kerajaan untuk mengharamkan sebarang aktiviti politik di kampus. No..no… no don't get me wrong. im not thinking of joining any or such but how can we possibly creates a leader to this "glorious" nation of ours thru these channels tapi pada masa yang sama mengharamkan sebarang aktiviti politk? It sounds so absurd… don't u think?

Entah-lah pak lah!

Saya bertemu sedikit kesimpulan pada isu ini.

Bagi saya, pelajar universiti tempatan tidak ubah seperti seketol belacan hendaknya. Berbau busuk, diambil dan diletakkan didalam lesung, ditumbuk tumbuk, dilumat lumat, dikeluarkan untuk dimakan selepas puas diuli oleh si lesung batu namun tetap berbau busuk. Sigh.

No comments: