Friday, October 17, 2008

tidak wujud moraliti escapisme

hari ni sama macam semalam.
banyak benda2 yang xbest terjadi.
tapi bukan pada aku.
im goooood.
tapi yeen tak.
laptop dia rosak.
motherboard buat hal. hantar repair kena sampai 35o.
mapos cari sen. terpaksa roger member pinjam duit.
family dia gagal tolong. diorang ade financial problem tersendiri.
semua orang ada financial problem .
duit mmg buat org susah.
kesian.

tapi nk buat mcm mana, kalao idup ni senang, mungkin kusut jugak.
semua manusia bebaring sambil star-gazing je.
semua lepak2 isap okok sambil bual2 kosong je.
xde masalah lah katakan...
gila relek.
merepek!

hidup takkan balance kalo semua org senang.
bila hidup dah xbalance, maka akan wujud masalah2 lain pulak.

kalau xde org makan pai lumpur kat nairobi, xkan wujud kesedaran untuk aku menghabiskan jugak nasi goreng cina walaupun aku da kenyang bapak.

maka, konklusi secara religous nya ialah,
segala yang terjadi ada hikmahnya.

terus terang aku memusuhi ayat2 sebegini.
mungkin aku bersifat pesimis pada kata2 penyedap hati.

theres a list of ayat2 penyedap hati yang aku benci.
and a couple of it i'd like to share.
1. semua yang terjadi ada hikmahnya.
2. tuhan mungkin sayangkan dia
3. memang dah takdir.

3 contoh ayat2 lazim masyarakt ini aku label sebagai prosa escapis.
dicipta oleh insan lemah tanpa effort untuk insan yang cuba untuk bangun dari peristiwa menyakitkan.
logik diterima oleh akal yang sempit.
logik dilontarkan oleh mereka yang tidak punya alasan kukuh yang lain.
logik bagi pengikut autoriti atasan yang setia sujud pada satu pusat.

tapi aku tolak mentaliti sebegini. aku tak nak jadi escapis pada apa yang berlaku dalam life aku sehari hari.
prosa-prosa mentah macam tu boleh buat aku jadi makin malas untuk hidup.
boleh buat aku drop dead tanpa memikirkan akibat-akibat masa hadapan.
boleh buat aku commit suicide dengan alasan itu takdir hidup dan tuhan lebih sayangkan aku.
it do sounds logic and most importantly acceptable kan?

maka, kalau diikutnya prosa-prosa itu, semua manusia didiunia ini akan memilih kematian sebaik sahaja ditimpa masalah.
thaksin shinawatra akan memilih untuk mati daripada hidup secara buangan di kota macnhester sambil berpesan pada pengikutnya tentang prosa-prosa 'ada hikmah disebalik segalanya dan tuhan lebih sayangkan aku'.
abdullah badawi akan memilih untuk melabelkan 'sudah takdir tuhan' untuk pemerintahan lemahnya dalam kerajaan.
teresa kok akan berdiam diri dan mamah saja timun dan telor yang dihidangkan di selnya dengan ucapan terima kasih daun keladi pada warden bertugas dan menglempiskan senyuman yang tersirat erti 'ini sudah takdir saya incik pengawal'.

sigh.
lemahlah dunia kalau begini.
hidup akan jadi muram tanpa cerita kebangkitan dari kegagalan.

itulah sebabnya aku tolak dan memusuhi prosa-prosa escapis.
its not worth it.
especially during my lifetime.



ha.
aku suka prosa ini.
ia buat aku lebih gembira untuk hidup dihari esok.
'every dog has its day'
cute.
raff! raff!

No comments: